FW: SV: SPM: Ty. Physikum

Viderebefordrer svar fra Dr. Nymoen:
mvh
Eilert

—— Forwarded Message
> From: Nymoen Øystein
> Date: Fri, 10 Jan 2003 15:04:02 +0100
> To: «Eilert Sundt-Ohlsen» > Subject: SV: SPM: Ty. Physikum
>
> Hei!
> Physicum tilsvarer det som i min tid ble kalt «preklinikken». Det var
> samlebetegnelsen på de 2,5 første årene av studiet. Fagene er stort sett de
> samme som i Tyskland. Vi hadde imidlertid fortløpende fagvise eksamener. Ikke
> en samlet «physicum». Nå er studieordningen lagt om, selv i Oslo. De kommende
> leger blir presentert for ekte pasienter helt fra begynnelsen av studiet og
> det skiller seg ikke ut en PREklinisk del lenger. Man studerer kroppens og
> livets viderverdigheter organ for organ og ikke displin for disiplin lenger.
> (Om dette kan reduserer den påståtte mangel på holistisk tenkning innen
> «skolemedisinen» gjenstår å se.)
> mvh Øystein med dårlig tid……
> ikke sensitiv
>
>
> —–Opprinnelig melding—–
> Fra: Eilert Sundt-Ohlsen [mailto:post@eilert.no]
> Sendt: 10. januar 2003 14:46
> Til: Nymoen Øystein
> Emne: FW: SPM: Ty. Physikum
>
>
> Hei igjen, Øystein!
> Ikke før har du forlatt O-ringen, så dukker følgende spørsmål opp. Kanskje
> du kan opplyse oss?
>
>
> mvh
> Eilert
> —— Forwarded Message
>> From: Eivind Lilleskjæret
>> Date: Fri, 10 Jan 2003 14:36:31 +0100
>> To: O-ringen
>> Subject: SPM: Ty. Physikum
>> Resent-From: O-ringen
>> Resent-Date: Fri, 10 Jan 2003 14:45:41 +0100
>>
>> Hei,
>>
>> Etter noen semestre må tyske medisinstudenter avlegge en foreksamen i
>> naturvitenskap, anatomi, fysiologi og psykologi. Denne kalles altså «das
>> Physikum» på tysk. Noen som vet om norske vordende leger må igjennom noe
>> tilsvarende, og hva det i så fall kalles?
>>
>> Hilsen Eivind
>>
>>
>> —
>> Outgoing mail is certified Virus Free.
>> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
>> Version: 6.0.438 / Virus Database: 246 – Release Date: 07.01.2003
>>
>
> —— End of Forwarded Message
>
>

—— End of Forwarded Message

Legg igjen en kommentar