Fw: RETTSKRIVING: aids?

Fra Dag Gundersens (red.) Språkvett (Kunnskapsforlaget):

Forkortelser for egennavn har oftest bare store bokstaver, særlig de som består av bare forbokstavene (SAS, KFUK, NHO).
Kan forkortelsen uttales som et ord, kan vi også skrive stor forbokstav og resten med små bokstaver (UNICEF eller Unicef, OBOS eller Obos).

I forkortelser av fellesnavn er bare store eller bare små bokstaver oftest valgfritt (TV eller tv, EDB eller edb).

St. Gabr.

—– Original Message —–
From: Hege Mehren
To: O-ringen@eilert.no
Sent: Monday, February 03, 2003 10:04 AM
Subject: Re: RETTSKRIVING: aids?

Forkortelser som uttales stavelse for stavelse, skrives med store bokstaver, som TV, FN, CD, OK, osv. De som uttales som ord, skrives med små bokstaver. Aids, Nato, Unicef, osv.

Hege M
—– Original Message —–
From: Chris Saunders
To: O-ringen@eilert.no
Sent: Monday, February 03, 2003 9:49 AM
Subject: SV: RETTSKRIVING: aids?

Ser slik ut, både her og der. AIDS, Aids og aids ser like vanlige ut – samt
HIV, Hiv og hiv. Det er vel liten fare for misforståelse. Men om det er rett
iht reglene…, det er vel heller tvilsomt.

hilsen,
Chris

—–Opprinnelig melding—–
Fra: Jon Rognlien [mailto:jon.rognlien@kri.uio.no]
Sendt: 3. februar 2003 00:53
Til: O-ringen@eilert.no
Emne: RETTSKRIVING: aids?

er det blitt vanlig å skrive aids med små bokstaver?

j

Legg igjen en kommentar