Mistah Stian:
> Hva skal jeg gjøre? Skal jeg gi blaffen i konsekvenshelvetet og lage et nytt
> unntak for årstall og datoer,
JA! I hvert fall for årstall
Mistah Stian:
eller vil det bli påfallende hvis noen da sier
> at «han var trettito år gammel i 1657»?
Overhodet ikke påfallende. «Seksten femtisju» derimot er påfallende og TUNGT å lese — i dialog, og også som regel i vanlig narrasjon, mener jeg å mene. Det blir noe gammeldags, høytidelig over å skrive årstall ut med bokstaver… I moderne tekster synes jeg det passer best med tall … For årstall.
Og når det gjelder datoer, synes jeg vel at du kan bruke samme konsekvenssystem som ellers — femte mai, men 12. desember… Også i dialog.
Jeg skjønner hva du mener med at folk ikke snakker tall, men på den annen side — folk snakker jo ikke bokstaver heller.
Ms Hege H (som for tiden glatt skriver Mrs. osv med store bokstaver … Guttu har disse oppført med stor bokstav. Jeg synes det er greit med denne type forkortelser i dialog også, jeg. «Har du sett Mr. Sore Ass?» (=Sørås på engelsk) )