DIGRESJON: Nervebunt om nevronbunt

Jeg har ingen sterke oppfatninger om nevronbunter, -knipper eller -pakker –
men av ren nysgjerrighet: Hva er originaltermen til det du oversetter som
«selvfølelse»?

mvh
eilert

On 27-02-2003 08:21, Bård Eskeland wrote:

> Eg har kanskje spurt nokon om dette før, men medan boka ligg og ventar på
> ombrekking og eg driv med heilt andre ting, får eg små nervøse raptusar (ofte
> med kaldsveitte rett før eg sovnar) som diverrre sikkert dreier seg om dei
> minste problema.
>
> Spørsmålet i dag gjeld Cricks «pack of neurons» ndf., som eg har sett omsett
> andre stader med «pakke nevroner». Er det noko i vegen for å nytta
> «nevronbunt» – eg tenkjer fyrst og fremst på om det er det «Alice ville ha
> sagt»? Er det nokon Alice-kjennarar som kan hjelpa? (Eg nyttar forresten «bunt
> med sansefornemmelser» om Humes «bundles of perceptions» nesten sst. i same
> samanheng, og det er berre ei vinning at det er same ord her, med mindre det
> er tradisjon for å omsetja Hume annleis.)
>
> Mvh
> Bård
>
> «Dette problemet berører enhver vitenskapelig teori som ikke tar selvfølelsen
> med i regningen. Det mest gjennomført reduksjonistiske synet av denne typen er
> det nobelprisvinneren Francis Crick kaller «den forbløffende hypotesen»:
> Den forbløffende hypotesen går ut på at «Du», dine gleder og sorger, minner
> og målsettinger, din følelse av personlig identitet og fri vilje, i
> virkeligheten ikke er annet enn atferden til en svær forsamling av nerveceller
> og molekylene som er knyttet til dem. Som Lewis Carrolls Alice kanskje ville
> ha sagt det: «Du er bare en nevronbunt» (Crick 1994:3).
> Det er minst to problemer knyttet til dette synet. For det første føler du
> deg ikke som en nevronbunt. …»
>
>
>
>

—————————————————————-
Dr. Eilert Sundt-Ohlsen E-mail: post@eilert.no
Database developer – Graphic designer http://www.eilert.no
—————————————————————-

Legg igjen en kommentar